domingo, 10 de septiembre de 2023 |

El naufragio de las clásicas (Confesiones IV)


Barrukietatik idazten ari naiz. Ezin dut beste modu batez egin. Filologia Klasikoa ikastea aukeratu nuenean, izan zen klasikoek transmititzen duten magiaz maitemindu nintzelako. Hamazortzi urterekin, ez da diruaz pentsatzen eta ezta buruarekin ere, baizik eta bihotzekin. Uste dut, urteak igaro arren, horrela jarraitzen dudala. Horregatik, enteratu nintzenean Billboko Mi******de U****** institutuan Latin eta Kultura

 Klasikoko plazak hizkuntza klasikoak  irakasteko prestakuntza egokia ez duten pertsoneei esleitu zitzaizkiela, ezintasun handia sentitu nuen.

Harrigarriki, plaza horien esleipen prozesua guztiz bidezkoa izan da. Hala ere, zerbait bidezkoa eta legala izateak ez du esan nahi zuzena denik. Nola da posible, filologo klasikoak egonda, erokeria hau onartzea? Egia da pertsona hauek B2 euskara eskakizuna besterik ez daukatela eta ez C1. Hizkutzalari naizenez, ulertzen dut euskararen drama. Baina, uste dut, C1 daukaten irakasleen urritasuna  egonez gero, hartu beharko lituzkete perfila baxuago daukatenak, kultura klasikoan formaziorik ez daukatenak baino lehenago.Badakit batzuek argudiatuko dutela C1 eskakizuna lehenbailehen ezinbestekoa dela eta negar egiteari utzi behar diogula. Hala ere, ez dut inolaz ere nahi auzi honetan sartu, beste kontu desberdin bat baita.

U******* institutua beti izan da izpilua Humanitate batxilergoan. Zein institutuk dauka latineko sei talde, grekerako bi talde eta Kultura Klasikoko talde bat Euskal Autonomia Erkidegoan? Pasa den ikasturtean, nik izan nuen Kultura Klasikoko plaza, eta hasieratik sekulako presioa sentitu nuen ikasgai aukeratzekoak direlako, beraz, urtero ikasleen borontate eta gogoaren menpe egoten gara ikasgai hauek mantentzeko. Zorionez, nahiz eta zaila izan, ilusioz eta kemenez lortu genuen talde guztiak mantentzea. Gainera, mintegian aurrera eraman ditugun proiektuei esker, Europa osoan zehar bidaiatzeko aukera izan genuen (Danimarka, Bulgaria, Alemania, Zipre, Italia, Portugal eta Grezia). Hau gutxi ez balitz bezala, denbora eduki genuen bestalako proiektu batzuk burutzeko, besteak beste, greziako janzkeraren inguruko tailerra, grekera modernoari buruzko tailerra, hainbat irtera didaktiko antzerki klasiko ikusteko. 


Aipatutako ekintza guztiez gain, marketing kanpaina ere egin genuen DBHko ikasleen artean ikasgai hauen xarma ikus zezaten, matrikulazioa handitzeko asmoz. Sare-sozial desberdineei ekin genien (Tik Tok eta Instagram) eta edozer egingo genukeen latinak eta grekerak gure institutu honetan merezi duten lekua eduki dezaten.


Idatzi honen bidez, adierazi nahi dut bai latin ete grekerako ikasleak bai irakasleak kokoteraino gaudela baztertuta eta gutxietsita sentitzeaz. Nire buruari galdetzen diot ea pertsona hauek, humanitateetan beraien burua irakasletzat hartzen dutenak konstzienteak diren zelako kaltea egiten ari diren. Beraien jokabideaz arriskuan ipintzen ari dira ikasleen etorkizuna, zeinentzak gero eta zailago den maite duten karrera sartzea.  Horrekin batera, ikasgaien etorkizuna ere kolokan jartzen dira. Egoera korapilatsu honetan guk, filologo klasikook, tamalez, ikusten dugu kultura klasikoko itsasontzia hondoratzen ari dela. Alabaina, ni ez naiz egonean ezer egin gabe geldituko tragedia honi begira, korifeoa izango balitz bezala. Nik Antigona izan nahi dut istorio honetan.




Hablo desde las tripas. No puedo hacerlo de otro modo. Cuando decidí estudiar Filología Clásica, lo hice porque me enamoré de la magia que evocaban los clásicos. Con dieciocho años no se piensa en el dinero ni se hace con la, se piensa con el corazón. Y creo que, a pesar de los años, sigo haciéndolo. Por eso, al enterarme de que en el IES M***** de Un****** de Bilbao fueron adjudicadas las plazas de Latín y Cultura Clásica a dos personas cuya formación no es la adecuada para la enseñanza de lenguas clásicas, sentí una gran impotencia. 


Sorprendentemente, el procedimiento de adjudicación de estas plazas ha sido completamente justo. Sin embargo, que algo sea justo y legal no significa que sea lo correcto. ¿Cómo es posible que habiendo filólogos clásicos en listas de Educación se permita tal necedad? Cierto es que estas personas tan solo tienen el equivalente al B2 de euskera y no el C1. Como lingüista entiendo el drama del euskera, pero pienso que es de perogrullo que ante la escasez de profesores de latín y griego con C1, deberían echar mano de los profesores con un perfil lingüístico inferior antes que de personas sin formación en clásicas. Sí, ya sé que se me echarán encima y que esas personas tendrían que sacarse el título cuanto antes y dejar de llorar. Pero no quiero entrar de ninguna manera en este debate, es otra batalla totalmente distinta. 



El U****** siempre ha sido un referente en el bachillerato de Humanidades. ¿Qué instituto tiene seis grupos de Latín, dos de Griego y uno de Cultura Clásica en el País Vasco? El curso pasado yo ocupé la plaza de Cultura Clásica, y desde el primer día tuve una gran presión por no saber si iba a estar a la altura. Sabía que un fallo mío bastaría para desmoronar todo el tinglado y quedarnos sin grupos para el curso que viene. 


No fue tarea fácil mantener los grupos,  fue fruto de mucha ilusión y de mucho trabajo. Además, gracias a los proyectos de mi jefa de departamento, el año pasado viajamos por toda Europa (Dinamarca, Bulgaria, Chipre, Italia, Alemania, Portugal y Grecia). Por si eso no fuera poco, nos quedó tiempo para hacer diversas actividades con los alumnos (un taller de vestimenta griega, un taller de griego moderno, salidas al teatro…). Eso sin contar la campaña de marketing brutal que hicimos entre los alumnos. Le dimos al Instagram, al Tik Tok y hubiéramos hecho el pino puente si hubiera sido preciso. Es decir, las profesoras que estuvimos el curso pasado y los profesores de cursos anteriores nos hemos dejado la piel para que el Latín y Griego pervivan en el centro.


Con este escrito lo que quiero transmitir es que estamos hartos de que tanto a los profesores como a los alumnos de Latín y Griego se nos arrincone y se nos ningunee. Me pregunto si estas personas, que se perciben a sí mismas como profesores de humanidades, son conscientes del daño que hacen. Están jugando con el futuro de los alumnos para los que cada vez es más difícil entrar en la carrera que sueñan y con el futuro de nuestras asignaturas. Y con nosotros, los filólogos clásicos, que poco a poco vemos cómo el barco se hunde. Pero, al menos yo, no me pienso quedar mirando el naufragio, como si fuera el corifeo. Yo quiero ser Antígona en esta tragedia.




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